Thursday 12 November 2009

TEMA

Daripada sajak “Musim menyusur pergi” ia mempunyai tema mengenai hubungan persahabatan. Sajak ini menyatakan tentang hubungan persahabatan penyajak bersama sahabat-sahabatnya yang tidak akan terputus walaupun mereka sudah berubah haluan.



PERSOALAN

Melalui sajak ini, persoalan yang dapat ditimbulkan ialah mengenai kenangan bersama sahabat. Daripada persoalan ini dapat dinyatakan bahawa penyajak mengharap bahawa hubungan persahabatannya bersama sahabat-sahabatnya tidak akan pernah putus kerana terdapat banyak kenangan penyajak bersama sahabat-sahabatnya.



PERUTUSAN

Perutusan yang terdapat dalam sajak “Musim menyusur pergi” yang ingin disampaikan oleh penyajak ialah setiap indvidu itu pasti akan melalui zaman kanak-kanak, remaja dan zaman dewasa. Di samping itu, semua individu pasti akan mengalami kematangan, menghadapi pelbagai cabaran, mempuyai misi dan hala tujuan hidup yang tertentu.


PENGAJARAN

Diantara pengajaran yang terkandung dalam sajak Musim menyusur pergi” ialah pengeratan sialaturrahim atau persahabatan kerana dalam agama Islam juga sangat menekankan tentang pengeratan silaturrahim sesama manusia.

Selain daripada itu, pengajaran yang terdapat dalam sajak yang telah dibincangkan ialah tentang kepentingan ilmu. Ilmu pengetahuan adalah sangat penting, dalam Islam juga menggalakkan umatnya untuk mencari ilmu pengetahuan agar manusia mudah untuk menjalani kehidupan.


No comments:

Post a Comment